Audyt SEO to jeden z elementów, który zawsze pojawia się w każdej debacie odnośnie pozycjonowania. Jest na pewno elementem niezbędnym podczas procesu pozycjonowania, gdyż bez niego nie byłoby możliwe nakreślenie dokładnej strategii promowania strony w wynikach organicznych wyszukiwarki. Co jednak powinien zawierać taki audyt?

Audyt SEO a pozycjonowanie strony

Audyt ten ma duże znaczenie w procesie pozycjonowania strony. Poprzedzony odpowiednią i rzetelną analizą witryny przygotowuje stronę nie tylko optymalizacji, ale dalszych działań. W dokumencie nazwanym audytem SEO znajdziemy m.in. informacje odnośnie stanu technicznego strony, bieżącego profilu linkowania, rekomendacje i zmiany, jakie powinny być wdrożone w obrębie strony. Może on zawierać również informacje o konkurencji, które pomagają lepiej dostosować stronę do wymagań danej branży w wyszukiwarce. Często również słyszy się o audycie fraz kluczowych. Pozwala on przeanalizować słowa kluczowe, na jakie pozycjonuje się witryna, a także dobrać inne konkurencyjne frazy kluczowe, które pomogą stronie zaistnieć w pierwszej dziesiątce wyszukiwarki. Jest również tzw. audyt treści, który skupia się na analizie treści tekstowych, która dostarcza przydatne informacje np. ile danej treści powinno być na stronie, w jakiej objętości i z jakimi frazami kluczowymi. Jak widzimy, więc w audycie SEO można zawrzeć naprawdę wiele cennych informacji, które mogą się przydać podczas pozycjonowania.

Kto wykonuje taki audyt?

Sporządzenie audytu SEO to jeden z obowiązków pozycjonera gdy rozpoczyna pozycjonowanie stron internetowych. Audytem podobnie, jak i pozostałymi działaniami w SEO powinna zająć się osoba, która posiada odpowiednie umiejętności w zakresie analizy i optymalizacji strony oraz wiedzą teoretyczną. Osoba ta powinna mieć umysł analityczny, który przydaje się przy często drobiazgowych i żmudnych rzeczach, a także być cierpliwa i wytrwała, gdyż są to bardzo pożądane cechy w tym zawodzie.

Każdy pozycjoner dysponuje też zestawem cennych narzędzi, które przydają się podczas pozycjonowania i wykonywania audytu. Są to np. bezpłatne narzędzie dla webmasterów Google Search Console, dzięki, któremu możemy np. dowiedzieć się jakie błędy techniczne posiada strona i na jakie frazy kluczowe jest widoczna w wyszukiwarce, a także darmowe narzędzie analityczne Google Analytics, które pozwala na szczegółową analizę ruchu i zachowań użytkowników w obrębie strony. Specjalista ds. pozycjonowania może posługiwać się również innymi narzędziami, które są dostępne tylko w abonamencie za odpowiednią opłatą.